У 2021 році економіка України розвивається за сценарієм, який можна коротко охарактеризувати як такий, що є кращим за оптимістичний.

Зліт цін на український експорт за деякими позиціями на 200% штовхає українську економіку вгору. Завдяки цьому вона зросте за підсумками року з 155 до 180 + млрд доларів.

І хоча реальне зростання економіки з великою ймовірністю буде нижчим, ніж заплановано (наша поточна оцінка – 3,5% зростання за підсумками року), промислова інфляція і зростання цін на послуги будуть суттєво вищими за позначку 10%.

Газ за $220 за 1000 кубів. Аналіз Державного бюджету України 2022 року

У результаті Нацбанк уже переглянув номінальний ВВП України і спрогнозував, що у 2021 році він складе 4975 млрд. Наша поточна оцінка ще вище через більшу інфляцію і перевищує 5 трлн гривень.

На цьому тлі бюджет істотно перевиконується цього року, особливо за імпортними доходами, які за 8 місяців зросли на 35%. До того ж, за нашою оцінкою, доходи держави на рівні консолідованого бюджету будуть перевиконані від базового плану Міністерства фінансів на цей рік на 150-160 млрд гривень.

За підсумками звіту за 7 місяців 2021 року дефіцит зведеного бюджету становив 16 млрд гривень, а за підсумками 8 місяців, ймовірно, був взагалі бездефіцитним. І хоча за деякими бюджетними статтями, бюджетні кошти витрачаються з випередженням, і наприкінці року потрібно буде розширення бюджету за частиною статей, все ж за рахунок великих доходів, ми очікуємо значно менший дефіцит бюджету в 2021 році від плану (148 млрд замість 256 млрд за планом).

Ситуацію з бюджетом також спростили отримані гроші від МВФ, 23 серпня, коли Україна отримала практично безоплатні кошти в розмірі 2,7 млрд доларів. За нашою оцінкою, частина цієї суми піде на виплату зовнішніх боргів, а частина – на покриття дефіциту бюджету. Таким чином, Мінфіну наприкінці року доведеться набагато менше випускати ОВДП, щоб покрити дефіцит бюджету. Відповідно бюджет 2021 року виконаний у повному обсязі і навіть з невеликим збільшенням сум за деякими статтями бюджету.

Ба більше, менший дефіцит бюджету і курс національної валюти менший, ніж закладено в бюджеті на 2021 рік, дозволяють ефективно зменшувати державний борг у % ВВП.

За умови, якщо наприкінці року курс національної валюти втримається на позначці 27, то державний борг, за нашою оцінкою, скоротиться з 60,8% ВВП до 53,3% ВВП, і це значно нижче за поточні оцінки Міністерства фінансів.

Аналіз економічних показників Державних бюджетів України 2021 та 2022 років

Економічні показники для складання бюджету країни подає Міністерство економіки. І вже зараз можна говорити про очевидно занижений ВВП країни на 2021 рік, адже він у бюджеті визначений на рівні 4,8 трлн гривень. Те саме можна говорити і про 2022 рік – 5368 млрд гривень. До того ж, за оцінкою НБУ, інфляція повернеться на рівень 5% на рік, а номінальний ВВП складе 5,5 трлн.

За нашою оцінкою, економіка і у 2021 році буде розвиватися в інфляційному сценарії. Високі ціни на енергоресурси, а також зростання зарплат населення, будуть цьому сприяти. Відповідно наша поточна оцінка розміру економіки у 2022 році – приблизно 5,7 трлн гривень, що в доларовому еквіваленті може перевищити 200 млрд доларів. І це є рекордом для України. Водночас і за даними Мінекономіки, і за даними НБУ імпорт зростатиме швидше за експорт (у НБУ навіть схиляються до сценарію без зростання експорту), що буде посилювати тиск на гривню. З іншого боку, високі ціни на продовольство, а також нульова декларація, запущена владою з вересня 2021 року до серпня 2022 року, будуть дозволяти утримувати курс гривні. Середній курс гривні на рівні 28,6 закладений в бюджеті 2022 року оцінюється наразі адекватним.

Аналіз консолідованих державних фінансів на 2022 рік

Були проаналізовані презентація до Бюджету-2022, а також розшифровки до Бюджету, які Міністерство фінансів подало до першого читання, на підставі чого сформовані дані консолідованих доходів і витрат держави.

Консолідовані доходи держави (з урахуванням доходів місцевих бюджетів та ЄСВ), за планом Мінфіну, перевищать позначку 2 трлн гривень і складуть 2048 млрд гривень. Це на 283 млрд вище, ніж у затвердженому наприкінці 2020 року бюджеті країни. А консолідовані витрати (з урахуванням витрат місцевих бюджетів, а також Пенсійного фонду та інших соціальних фондів) складуть 2246 млрд гривень. Це на 225 млрд гривень більше, ніж рік тому. Дефіцит державних фінансів оцінюється у розмірі 198 млрд або 3,7% ВВП.

Водночас доходи Державного бюджету складуть 1277 млрд гривень при витратах 1477 млрд гривень з дефіцитом 188 млрд гривень, або 3,5% ВВП.

Проведено оцінку доходів і витрат бюджету за статтями доходів і зробленими раніше оцінками виконання бюджету до кінця 2021 року. На підставі цього сформований Прогнозний консолідований Бюджет (2022Е).

Результати наведені у наступних таблицях в номінальних цифрах і в процентах ВВП.


Газ за $220 за 1000 кубів. Аналіз Державного бюджету України 2022 року

Джерела: Консолідований бюджет 2017-2022; Казначейство, Міністерство фінансів, власні розрахунки.

Основні тези аналізу Бюджету-2022

1) Відразу слід зауважити, що бюджет має суттєві відхилення від запропонованої Мінфіном 2 місяці тому Бюджетної декларації на 2022-2024 роки. Доходи на 2022 рік збільшено від Бюджетної декларації на 58 млрд, а витрати – на 71 млрд гривень. Це підтверджує погану якість підготовки Бюджетної декларації, оскільки доходи – це розрахункова величина Мінфіну. Своєю чергою витрати – це компроміс з міністерствами і відомствами, і тут теж очевидно, що первинна оцінка з Бюджетної декларації виявилася сильно заниженою.

2) У зв’язку з прогнозним перевищенням доходів у великій кількості статей і очікуваним великим ВВП у 2021 і у 2022 роках, поточна оцінка доходів держави на консолідованому рівні перевищує прогноз Мінфіну на 110 млрд гривень.

3) Основна різниця в дохідних статтях полягає, в першу чергу, у доходах за імпортними податками – імпортний ПДВ, імпортний акциз та імпортне мито. Кінцевий надлишок доходів за цими 3-ма статтями оцінюється на рівні 50 млрд гривень. Ця оцінка проведена на підставі припущень зростання імпорту в розмірі 10% і девальвації національної валюти до 28,2 за середнім курсом. Водночас зростання імпорту може бути ще вищим, особливо якщо енергоресурси з нафти і газу залишаться на високому рівні.

4) Найбільшим резервом у доходах на консолідованому рівні є більший рівень неподаткових доходів держави. Мінфін традиційно в Бюджеті мінімізує доходи від власних доходів бюджетних установ. Сума на 2022 рік наразі складає 62 млрд. До того ж, тільки за 7 місяців 2021 року доходи за цією статтею сягнули майже 55 млрд гривень, а доходи за підсумками 2021 року оцінюють на рівні 100 млрд гривень. Тому з неподаткових доходів є резерв у доходах, оцінюваних у 45-50 млрд гривень.

5) Потрібно похвалити Мінфін. Вперше в розшифровках Бюджету він представив власні версії розрахунку доходів з безлічі дохідних статей. У той же час помітно, що різні розшифровки робили різні підрозділи. Відповідно у частині розшифровок присутні різні цифри прогнозів за однаковими параметрами. Ба більше, дуже сильно не корелює один з одним розрахунковий прогноз надходжень від ОСВ в Пенсійний Фонд та інші соціальні фонди з вживаною моделлю розрахунку по ПДФО. Різниця вийшла у цифрах на рівні 30+ млрд (376 млрд доходів по ЄСВ проти 408 млрд доходів по ПДФО). Хоча факт останніх років говорить, що збори ЄСВ і ПДФО різняться на рівні 1-2 млрд на рік протягом останніх кількох років, у 2021 році існує така ж тенденція. Відповідно при зростанні зарплат наступного року на рівні 13% від прогнозних показників, по зарплатних податках в 2021 році (близько 350 млрд по ЄСВ та ПДФО при 19% зростанні зарплат) доходи по ЄСВ та ПДФО очікуються на рівні 396-397 млрд гривень.

6) Міністерством фінансів бюджет Пенсійного фонду був оцінений на 2022 рік на рівні 531 млрд гривень, що на 36 млрд вище, ніж базовий бюджет 2021 року. Водночас поточні витрати на пенсії у 2021 році вище, ніж закладено в бюджеті. За підсумками 2021 року очікуються витрати на пенсії на рівні 516 млрд гривень. А у презентації до Бюджету-2022 року був представлений розрахунок збільшення витрат на пенсії у 2022 році на 42,6 млрд гривень. Таким чином, прогноз витрат на пенсії у 2022 році оцінюється на рівні 559 млрд гривень, що на 28 млрд гривень більше, ніж план Мінфіну. З іншого боку, з урахуванням прогнозу доходів по ЄСВ, що на 20 млрд вище, ніж прогноз Мінфіну, цілком ймовірно, що дофінансувати Пенсійний фонд в кінці 2022 року доведеться на рівні 10 млрд. У 2021 році дофінансувати Пенсійний фонд доведеться на рівні 20 млрд гривень.

7) Однією з найбільш проблемних статей Бюджету-2022 можуть стати Програма субсидій ЖКГ. За поточних цін на газ, які досягли захмарних висот, виділяти 38 млрд проти 36 рік тому на субсидії – очевидно, занадто мало. Ба більше, факт цього року буде на рівні 40-43 млрд за цією статтею. Частково ситуацію врятує те, що Мінфін планує авансувати витрати на субсидії у 2021 році за рахунок менших сум витрат у 2022 році у розмірі 3,6 млрд гривень. Водночас, цілком ймовірно, що можуть виникнути проблеми з покриттям сум по субсидіях на 2022 рік, які можна оцінити у розмірі 10 млрд гривень. До того ж, у розшифровках бюджету Мінфін використовував середньозважену ціну на газ на 2022 рік на рівні 220 доларів за 1000 кубів, що недосяжно, виходячи з поточних цін на газ. Ситуацію покращує те, що до початку опалювального сезону в сховищах буде 20-21 млрд кубів газу, що за умови нехолодної зими дозволяє, з одного боку, взагалі пройти зимовий сезон без імпорту. З іншого боку, це дозволить використовувати якусь нижчу договірну ціну, як компроміс між владою, Нафтогаз

Джерело