Про це пише Май.юа. Публікуємо матеріал без коментарів та ремарок. Редакція не несе відповідальності та не перевіряє дані, надані та опубліковані сторонніми інформаційними ресурсами. 

Геологи його вивчили ще у 1963–1973 роках та пробурили там 177 свердловин. Знаходиться воно у Криворізькому районі Дніпропетровської області та добре досліджено. Вапняк у цьому родовищі – матеріал для виробництва цементної сировини.

Історія тиску ТОВ "Ферромет1" на державу розпочалося ще 2018 року. Тоді компанія подала до Держгеонедру заяву про отримання спеціального дозволу на користування надрами Мар'янського родовища вапняків в обхід відкритого аукціону. Пакет документів був представлений із низкою помилок, що зобов'язує чиновників Служби вчасно повернути його заявнику. Якщо термінів не дотримано, спрацьовує механізм типу "мовчазної згоди" на надання ліцензії. За дивним збігом обставин керівництво ДХС забуває надати аргументовану відмову, надавши можливість надалі тиснути на державу за рахунок лояльних до компанії судів.

Рінат Ахметов накинув оком на Мар'янське родовище: чи отримає олігарх бажане?

9 вересня 2019 року ТОВ "Ферромет1" звернулося до Запорізького окружного адміністративного суду із заявою про зобов'язання ДГС про видачу спецдозволу на основі поданої ними апробації. Суддя задовольнив позов "Фероромет1", а Держгеонедрам заборонив проводити аукціон і унеможливив отримання спеціального дозволу будь-якою іншою особою, крім них.

Після винесення рішення у працівників канцелярії суду виявляється колективна амнезія та Запорізький окружний адміністративний суд не надсилає своє рішення на адресу Держгеонедр. Це не дозволило державній установі подати апеляційну скаргу, бо законні строки пройшли.

Щоб захистити державні інтереси та подолати корупційні схеми, 19 грудня 2019 р. до Кодексу України про надра з ініціативи Романа Опімаха вносяться зміни, які передбачають видачу спеціальних дозволів на користування надрами лише через аукціони.

У лютому 2020 року Кабінет Міністрів вніс зміни до законодавства, прибравши з п.8 Постанови №615 "Про порядок надання спецдозволів на користування надрами" можливість отримання спецдозволу без аукціону на підставі проведеної апробації.

Таким чином, законодавство в галузі надрокористування зазнало значних змін. На зміну корупційним механізмам дійшли європейські стандарти. Здавалося, що на цьому неприємна історія має закінчитися, бо підстав для незаконної видачі спецдозволу ТОВ "ФерроМет1" за рахунок апробації відсутні. Але трапилося не так, як передбачалося.

За даними You Cоntrol, ТОВ "Ферромет1" пов'язане з Рінатом Ахметовим, який лобіює інтереси компанії в судах, домагаючись видачі спецдозволу незаконним способом.

Де-юре, бенефіціарним власником та керівником ТОВ "Ферромет1" та низки юридичних осіб, а саме "Оріон Мерітайм", "Кераммеханізація", "Керамбудмеханізація", "Надра Стрім" є Наталія Олександрівна Куркова. Протягом 15 років вона працює на групу компаній UMG Investments Ріната Ахметова. Про це вона відкрито зазначає у своєму профілі у Facebook. Саме через неї Ахметов контролює ТОВ "Ферромет1".

Протягом півтора десятка років Наталія Куркова була менеджером середньої ланки в UMG Investments. Той факт, що вона раптом знайшла велику суму коштів, щоб відкрити та здійснювати успішну підприємницьку діяльність компаній, тим більше наддобувних, свідчить про те, що вона є фіктивним керівником у цих компаніях. Нею скористалися на вирішення певних корпоративних завдань. Зокрема отримання родовища за безцінь без відкритого аукціону. А у разі зацікавленості правоохоронними органами завжди можна злити менеджера середньої ланки.

До уваги!: "ФерроМет1" намагається поза аукціоном - всупереч законодавству та найкращим світовим практикам - забрати Мар'янське родовище

Що не так із способом отримання спецдозволу через апробацію?

Апробація простою мовою: попередня теоретична розвідувальна оцінка родовища. На зразок теоретичного припущення без наявної конкретної інформації про нього. На практиці це коли надрокористувачі беруть за основу матеріали, напрацьовані геологами та іншими фахівцями галузі ще радянських часів чи інших попередніх ліцензіатів, роблять теоретичні доповнення, які не несуть експертного навантаження – тобто інформація, яка додавалася, не могла якісно вплинути на перспективу економічних розрахунків, оцінки якості копалин, термінів видобутку тощо.

"

Розуміючи це, держава відмовилася від апробації та запровадила міжнародні стандарти – проведення прозорого аукціону. Після нього підприємець повинен проводити якісну геологічну розвідку, вивчати родовище, вкладати у його вивчення/розробку/видобуток кошти. І лише тоді можна розраховувати на те, що українські надра будуть використовуватись раціонально і кожен з нас матиме вигоду у вигляді відрахувань до місцевих та державних бюджетів. А це розвиток соціальної інфраструктури, побудова підприємства та створення робочих місць, розгалужена логістика, наповнення пенсійного фонду за рахунок податкових зборів тощо.

Яку гру веде ТОВ "Ферромет1":\n

По-перше: ТОВ "Ферромет1" докладає максимум зусиль, щоб не йти на прозорий та відкритий аукціон з метою продажу спецдозволу на видобуток надр. А використовує вплив на суди, які можуть забезпечити йому перевагу перед законом.\n

Зауважимо, що згідно з висновком Верховного суду від 21.12.2021 у справі No 826/6873/16, Держгеонедра не мають законних прав для надання спецдозволу на основі чинних раніше нормативно-правових документів. Тобто керуватися чинним законодавством раніше не можна. Верховний суд цим та ще рядом судових рішень у аналогічних справах дійшов висновку, що Держгеонедра мають керуватися тим законодавством, яке діє на момент ухвалення рішення. Тобто надання спецдозволу на основі апробації – неможливе!\n

По-друге: Керівництво компанії наполягає на отриманні спецдозволу без аукціону на основі апробації. Як зазначалося вище, це грубе порушення Законодавства, зокрема Кодексу України про надра та постанови Кабміну №615. 25 лютого 2021 року Кабмін визнав апробацію несправедливим та непрозорим способом отримання права на користування українськими надрами. Але "Ферромет1" неодноразово заперечує повернення документів від Держгеонедр та його наказ про відмову у видачі спеціального дозволу, вигадуючи все нові підстави та обставини.\n

Водночас було узгоджено лот для включення до переліку ділянок, які готуються до виставлення на продаж шляхом електронних торгів. З того дня до Держгеонедра вже надійшло 11 заявок від компаній, які готові поборотися гривнею за це родовище.\n

Зокрема, своїми діями Рінат Ахметов хоче позбавити державу наповнювати бюджет, який насамперед витрачається на соціальні питання: виплата зарплат, медичне забезпечення лікарень, ремонт доріг. А в період війни – додаткові інвестиції до бюджету – врятовані життя військових, лікування та реабілітація поранених, допомога їхнім сім'ям. За попередніми оцінками ринку, вартість цього родовища на аукціоні може зрости до 1 млрд грн.\n

По-третє: згідно з заявою "Ферромет1" та зазначеними координатами, суспільство планує опрацьовувати не все родовище, а лише його частину. Це вказує на нераціональне використання надр та порушення чинного Законодавства! Це робиться тільки для того, щоб заплатити до бюджету якнайменше. Конфігурація ділянки, на яку хоче отримати дозвіл ТОВ "Ферромет1", фактично блокує можливість отримання іншими компаніями доступу до Мар'янського родовища на аукціоні.\n

По-четверте: ТОВ "Ферромет1" також штучно знизило кількість запасів корисних копалин, коли вдруге подавали відповідний протокол державним установам. Так, у 2017 році компанія вказала майже 35.6 млн т (протокол 3964), а за два роки – у 2019 - кількість вапняку на тій же площі чомусь зменшилася вдвічі і становила майже 18,6 млн т (протокол 4945). Усі заявки на аукціон надійшли і Мінприроди погодило виставлення на аукціон повноцінного родовища з обсягом запасів 132 млн. тонн, що у 7 разів більше, ніж хоче отримати ТОВ "Ферромет1"

Знову ж таки, розуміючи, що апробація – це теоретична робота з матеріалами геолого-розвідувальних робіт попередніх надрокористувачів та держави – ні зменшення площі, ні тим більше зменшення запасів не має жодних підтверджень чи аргументацій. У цьому випадку державний бюджет гарантовано недоотримає кошти за продаж спецдозволу, а потенційний власник спецдозволу присвоїти копалини не заплативши за них.\n

Виходячи з перерахованого вище, "Ферромет1" не готова брати на себе всю відповідальність перед державою (читайте - українським суспільством), і фінансову зокрема. Компанія всупереч закону, обманним шляхом хоче отримати спецдозвіл, нераціонально використовувати надра, про що часткове опрацювання родовища якраз і свідчить. Так, компанія хоче заплатити трохи більше 6 млн гривень (бо відзначило менші запаси вапняку, ніж є насправді), замість 43 млн гривень. І тут треба розуміти, що це стартова ціна вартості спецдозвіл. Бо на аукціоні від цієї суми тільки стартували б торги.

Довідка:"

  • Для обліку первісної вартості спецдозволу для аукціону беруться запаси всіх протоколів кортикостероїдів, якими ставилися на баланс запаси вапняку.
  • Приблизна кількість видобувних запасів на Мар'янському родовищі становить 132,3 млн. т. Згідно з постановою стартова ціна на аукціон буде майже 43 млн. гривень.
  • Розрахунок наступний: 13 232 84 00 (кількість запасів) * 115,8 (ціна за тонну вапняку) * 0,0028 (коефіцієнт переходу) = 42 906 160,4 грн.

І це тільки стартова ціна, не рахуючи цінових пропозицій учасників аукціону.

За інсайдерською інформацією, у кулуарах недробізнес обговорює готовність заплатити за ліцензію кілька сотень мільйонів гривень. Більше того, з відкритих джерел від

Джерело